Na Heureke využívame personalizáciu a cielenú reklamu. Na základe vášho správania na Heureke personalizujeme jej obsah. Kliknutím na „Rozumiem“ alebo inam súhlasíte aj s využívaním cookies a odovzdaním údajov o správaní na webe pre zobrazenie cielenej reklamy na ďalších weboch. Personalizáciu a cielenú reklamu si môžete vypnúť v nastaveniach prehliadača. Viac


Poradňa Bicykle

Ako vybrať bicykel?

 
Jazdite pre radosť i dobrú kondíciu.

Správne vybraný bicykel sa pre vás stane partnerom pre užívanie si voľného času alebo pre cestu do práce.

 
 
 
 
Než prikročíte ku kúpe bicykla, odpovedzte si na otázky, na čo presne vám má bicykel slúžiť, ako často a kde budete jazdiť. Ak plánujete jazdiť na bicykli na výlety lesom a v teréne, vyberajte v sekcii horských bicyklov. Ak sa do terénu s bicyklom plánujete vydávať len občas a zároveň chcete jazdiť aj po ceste, vyberte krosový bicykel. Ak sa budete s bicyklom pohybovať len po ceste, vyberte si cestný bicykel. Pre jednoduché cestovanie s bicyklom dopravnými prostriedkami aj autom sú vhodné skladacie bicykle. Ak ste milovník športových disciplín, ako sú zjazd, free-ride, 4x, trial či BMX, porozhliadnite sa po špecializovaných bicykloch.
 
 
 

Typy bicyklov

 

MTB – horské bicykle pevné a celoodpružené

Horské bicykle sa niekedy označujú skratkou MTB (Mountain Bike). Majú kratší robustný rám a širší typ pneumatík pre zdolávanie nerovností v teréne. Disponujú prevodmi pre lepšiu jazdu na ceste s rôznymi prevýšeniami a majú účinnejšie brzdy než bicykle iného typu.

Ako bicykle s pevným rámom sa označujú horské bicykle, ktoré majú odpruženú iba prednú vidlicu. Preto bývajú nazývané ako "hard tail". Sú vhodné pre každý terén, na cyklotrasy aj príležitostný presun po ceste. Výhodou kolies s pevným rámom je, že umožňujú efektívnejší prenos sily než kolesá celoodpružené, a navyše sú ľahšie, čo bicyklu umožňuje lepšiu odozvu na záber do pedálov. Tlmenie otrasov spôsobených nerovnosťou terénu zaisťuje predná odpružená vidlica.


Celoodpružené horské bicykle (full MTB) sú určené pre športové a pretekárske využitie. Majú pevnú konštrukciu pre jazdu v náročnom teréne mimo spevnenej cesty. Okrem odpruženia na prednú vidlicu majú odpružené vzduchové tlmiče i vzadu. Tlak v týchto tlmičoch možno regulovať, takže si bicykel môžete vyladiť presne podľa vašej váhy. Ich výhodou je významná redukcia nárazov pôsobiacich na jazdca, čo zaručuje komfortnejší pocit počas jazdy i po nej z hľadiska námahy chrbtice a chrbtových svalov. Nevýhodou celoodpruženého bicykla je jeho vyššia váha, s čím sa spája nutnosť vynaložiť viac energie pri jazde kvôli horšej odozve na záber do pedálov.


 
 

Mestské a retro bicykle

Bicykle v tejto kategórii nemajú tak silný rám ako horské bicykle, napriek tomu vydržia aj menej šetrné zaobchádzanie. Musia spĺňať neľahké podmienky cyklistiky v meste. Rozhodne neplatí, že by bicykle tohto typu boli menej kvalitné. Mestský bicykel musí byť dobre ovládateľný, schopný včas ubrzdiť aj nečakanú červenú na semafore, musí byť rýchly, spoľahlivý a hlavne pohodlný. Bicykle tohto typu majú znížený horný rám pre ľahšie zosadanie a nasadanie. Spĺňajú nároky na nenáročnú údržbu. Pri výbere mestského či retro bicykla venujte pozornosť riadidlám - vyberte si model, ktorý bude mať riadidlá zahnuté takým spôsobom, aby ste mohli jazdiť s narovnanými chrbtom, nie v predklone.
 
 
 

Cestné bicykle

Sú určené k rýchlej jazde na kvalitnom povrchu, ako je asfalt či betón. Majú maximálne odľahčené rámy z ľahkých materiálov (spravidla dural, často i uhlíkové vlákna) a úzke plášte kolies pre dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti pri čo najmenšej vynaloženej energii. Plášte môžu byť s dušou alebo bez nej. Riadidlá majú cestné bicykle posadené nízko, aby mal sklonený jazdec čo najnižší odpor vzduchu, tradičný tvar riadidiel sú tzv. barany. Bicykle tohto typu sa nehodia do terénu.
 
 
 

Trekingové a krosové bicykle

Trekingové bicykle sú vhodné pre dlhšiu jazdu na pevnom povrchu, tzn. buď na ceste, alebo na spevnenej cyklotrase v miernom teréne. Vďaka svojim pneumatikám, ktoré sú užšie ako u horských bicyklov, majú menší valivý odpor, a umožňujú tak rýchlejšiu jazdu za menej vynaloženej energie. Niekedy sa označujú ako krosové bicykle, to spravidla v prípadoch, keď sú tieto bicykle vybavené nosičmi na cyklistické tašky, blatníky a svetlami. Tento typ bicykla je ideálny pre milovníkov cykloturistiky.
 

 

Skladacie bicykle

Moderné skladacie bicykle možno v priebehu niekoľkých sekúnd zložiť a zase rozložiť. Sú praktickým dopravným prostriedkom do mesta, kde môžete zložený bicykel ľahko prepravovať mestskou hromadnou dopravou.
 
 

BMX a Freestyle bicykle

Tieto bicykle sú veľmi odolné vďaka svojej pevnej konštrukcii. Sú určené pre jazdu v skateparkoch, na U-rampách alebo na uzavretých okruhoch.
 
 
 

Elektrobicykle

Elektrobicykle sú bicykle poháňané elektrickou energiou. Sú vhodné pre jazdu po meste i na cyklotrasy, podľa účelu použitia sa ďalej delia na elektrobicykle horské, krosové, mestské i skladacie. Typ bicykla má vplyv na jeho dojazd, ktorý sa môže pohybovať od 30 do 200 km, a výkon motora elektrobicykla. Elektrobicykle určené pre terénnu jazdu majú motor silnejší a výkonnejší. Rýchlosť väčšiny elektrobicyklov sa pohybuje okolo 25 km / hod. Pre ich požívanie nepotrebujete vodičský preukaz.

 
 
 

Určenie bicykle

 

Dámsky verzus pánsky bicykel

Pri výbere nového bicykla sa môžete stretnúť s kategóriami, ktoré delia bicykle na dámske, pánske a detské, čo má svoje odôvodnenie z hľadiska odlišnej stavby tela jazdcov.


Dámsky bicykel má oproti pánskemu kratší a znížený rám, takže riadidlá sú bližšie sedlu. Pretože ženy majú väčšinou nižšiu váhu ako muži, je potrebné vyberať dámsky bicykel s ohľadom na kvalitnú vidlicu, ktorá dokáže reagovať počas jazdy aj na nižšie zaťaženie. Vhodné sú bicykle so vzduchovou vidlicou, prípadne s mäkšou pružinou. Pre ženy sa hodí výber z bicyklov s riadidlami typu "lastovičky". Nevyhnutnou súčasťou kvalitného dámskeho bicykla je pohodlné sedlo. Dámske sedlo býva širšie a kratšie, jeho stred je zvyčajne mäkčený, často gélovou výplňou. Ovládanie bŕzd dámskeho bicykla musí byť v dobrej dosiahnuteľnosti i kratších prstov, stisk brzdových pák by nemal vyžadovať použitie veľkej sily.

 
 

Detsky bicykel

Detský bicykel by mal mať dobre ovládateľné a dosiahnuteľné brzdy. Pre zvýšenie komfortu sa zamerajte aj na materiál, z ktorého sú vyhotovené rukoväte (gripy) na riadidlách. Nezabudnite k detskému bicyklu zaobstarať aj bezpečnostnú helmu. Pri výbere detského bicykla je podstatné zvoliť správnu veľkosť. Nikdy nekupujte bicykel väčší. S veľkosťou bicykla pre zodpovedajúcu výšku a vek dieťaťa vám poradí múdra tabuľka, ktorú nájdete nižšie, na webe výrobcu či priamo v predajni.
 

Vek dieťaťa

Odporúčaná veľkosť kolies

Výška postavy

do 4 rokov

12"

70-95 cm

4-6 rokov

16"

85-110 cm

6-8 rokov

20"

105-135 cm

8-10 rokov

24"

135-155 cm

 
 
 
 
 

Parametre bicykla

 

Veľkosť rámu

Veľkosť rámu sa udáva v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinách alebo výšky postavy. Všeobecné pravidlo hovorí, že by dospelý jazdec stojaci obkročmo nad rámom bicykla mal mať rámovú trubku približne 8-10 cm vzdialenú od svojho rozkroku.



Výška postavy v cm

Veľkosť bicykla

do 165 cm

15"-16"

S

do 44 cm

160-170 cm

17"-18"

M

do 48cm

170-185 cm

19"-20"

L

do 52 cm

185-195 cm

21"-22"

XL

do 55cm

nad 195 cm

23"-24"

XL

58-60 cm

 
Dĺžkam a uhlom jednotlivých rámových trubiek sa hovorí geometria rámu.
 
 

Priemer kolies

Tiež priemer ráfika kolesa či pneumatiky sa udáva v palcoch. Veľkosť priemeru kolesa sa odvíja od typu bicykla, ktorý si zvolíte.


 
 

Vidlice a odpruženie

Vidlica je otočne pripevnená k riadiacej časti rámu a nesie predné koleso. Vidlice existovali iba pevné, ktoré sa automaticky pokladali za súčasť rámu. Dnes sa vidlica považuje za svojbytnú súčasť bicykla, ktorú možno dokúpiť zvlášť podľa individuálnej voľby typu vidlice.

V súčasnosti sa pevné vidlice používajú hlavne u cestných bicyklov, niekedy sa vyskytujú na veľmi lacných modeloch trekingových či horských bicyklov. Horské a trekingové bicykle majú bežnú vidlicu odpruženú, aby sa do rúk jazdca prenášalo len minimum otrasov.


Rad vidlíc je dnes vybavený zámkom, ktorým môže jazdec vidlicu uzamknúť na spevnenom povrchu, takže sa vidlica chová, ako by bola pevná, a bicykel potom ponúka vyšší výkon.


 
 

Materiál

Podstatne ovplyvňuje vlastnosti rámu bicykla. Väčšina lacnejších modelov bicyklov má rámy vyrobené z ocele (Hi-Ten oceľ), ktorá je veľmi pevná, ale má dosť vysokú hmotnosť a podlieha korózii.

V minulosti veľmi rozšírené používanie ocele začal nahrádzať hliník, ktorý je trikrát ľahší. Pretože je sám o sebe veľmi mäkký, používa sa na rámy v zliatinách s meďou, mangánom atď. nazývaných ako dural (Duraluminium). Ten je až päťkrát tvrdší než samotný hliník. Aby duralové rámy dosahovali pevnosti porovnateľné s oceľou, vyrábajú sa ich rúrky s väčším priemerom.

Kvalitnejším, ale tiež drahším materiálom je karbón, ktorý má vysokú pevnosť, malú únava a nízku hmotnosť, nekoroduje a veľmi dobre tlmí otrasy. Najkvalitnejším materiálom pre rámy bicyklov je titán.

Rám z titánu dokáže aktívne redukovať vibrácie, je veľmi ľahký a tiež nekoroduje. Jeho nevýhodou je vysoká cena a nutnosť špeciálneho technického postupu v prípade výroby i opráv.

 
 

Komponenty

Brzdy - delíme na ráfkové a kotúčové. Ráfkové brzdy sú založené na princípe trenia brzdového klátika z gumy o brzdnú plochu ráfiku. Kotúčové brzdy pracujú s pritláčaním brzdového kotúča k tzv. pevnej doštičke a brzdí vzniknutým trením. Na horských bicykloch sa často používajú kotúčové brzdy hydraulické, ktoré sú vysoko spoľahlivé aj za mokra. Ako svoje brzdné médium používajú hydraulické brzdy buď minerálny olej, alebo brzdovú kvapalinu.


Prevody - všeobecne platí, že čím viac prevodových stupňov, tým lepšie. Viac stupňov znamená pozvoľnejší prechod "prehadzovania" a tým pádom hladšiu jazdu. Nevýhodou širokých kaziet (tzn. sústavy prevodových "koliesok") je vyššie riziko kríženia reťaze, a tým aj vyššie trenie a opotrebovávanie reťaze.

Čo by vás malo zaujímať predovšetkým, sú krajné rozsahy - tzn. ľudovo povedané "najťažší" a "najľahší" prevod. Ak je rozdiel veľkosti medzi najťažším a najľahším prevodom malý, môže sa stať, že budete mať problém vyšliapnuť prudšie do kopca či dosiahnuť vyššiu rýchlosť.



Hoci často nájdeme vpredu 3 ozubené kolieska, nielen u lacnejších bicyklov môžeme naraziť na "dvojprevodník" (2 kolieska na prednom prevode). Dvojprevodník využijú hlavne jazdci, ktorí prehadzujú menej často a nižší prevod využijú iba pri prudkých stúpaniach. Jeho nevýhodou môže byť menej plynulý prechod reťaze pri "prehadzovaní".



Vedľa klasického reťazového prevodu existujú aj bicykle poháňané ozubeným remeňom. Ten je oproti reťazi výrazne tichší, ľahší a máva dlhšiu životnosť. Jeho nevýhodou je vyššia obstarávacia cena a vyššie nároky na kvalitné spracovanie rámu bicykla aj kvalitné napnutie remeňa. Remeňová bicykle majú prevody riešené prostredníctvom skrytých ozubených kolies vo vnútri náboja v konštrukcii zadného kolesa. "Prehadzovanie" teda prebieha len na zadnom kolese.

 
 
 

Údržba bicyklov a servis

 

Po každej jazde vo vlhkom počasí alebo naopak po jazde suchou prašnejšou cestou je bicykel potreba umyť. Rám, vidlicu a bočnice pneumatík stačí zbaviť blata alebo prachu navlhčenou handrou, prípadne môžete bicykel omývať hadicou. Očistiť bude potrebovať aj reťaz. K jej umytiu vám poslúži špeciálne čistidlo na reťaze, prípadne si môžete prácu zjednodušiť obstaraním práčky na reťaz. Potom je nutné reťaz namazať olejom na to určeným. Mazanie reťaze je nevyhnutné vykonávať priebežne, aby nikdy nebola suchá, inak bude škrípať a hrozí jej nadmerné opotrebenie rovnako ako ozubených koliesok prevodu. Skúsení cyklisti radia reťaz olejovať minimálne každých 150 km za tepla a sucha. Vo vlhku je optimálne naolejovať reťaz po každej jazde, pretože vlhkosť urýchľuje vyplavovanie oleja z reťaze. Bezprostredne po nanesení oleja na reťaz ešte s jazdou radšej 20 minút počkajte, aby sa olej dostal správne aj dovnútra reťaze. Čističe a oleje si môžete vybrať tu.


Pred každou jazdou skontrolujte nahustenie pneumatík a nastavenie bŕzd. Pred jazdou po dlhšej odmlke overte, či nie je reťaz príliš prevesená.


Každý cca polrok je vhodné urobiť bicyklu generálnu prehliadku. To znamená vykonať nastavenie a premazanie brzdových a prehadzovačkových laniek, skontrolovať a prípadne vymeniť brzdové klátiky, brzdové doštičky u kotúčových bŕzd a tiež reťaz. Nutná je tiež kontrola celkovej geometrie bicykla.


So všetkými spomínanými bodmi vám radi poradia a pomôžu v špecializovaných cykloservisoch.

 
 
 

Príslušenstvo a doplnky

 

Nevyhnutným doplnkom k bicyklu je pre každého cyklistu ochranná prilba. Helmy sú základom bezpečnej jazdy a pre deti do 18 rokov sú zákonom povinne nariadené. Hodiť sa však budú aj cyklistické okuliare.

K základnému vybaveniu patrí dres či cyklistické nohavice. Pri každej dlhšej jazde oceníte komfort, ktorý poskytujú. V nohaviciach býva všitá špeciálna vložka zo zvláštneho materiálu, takže vaše sedacie partie budú ušetrené nepríjemných otlakov.

Praktické sú pre jazdu na bicykli špeciálne príručne batožiny, ako napr. cyklistické batohy, ľadvinky alebo brašne, ktoré sa upevňujú priamo na bicykel - buď na špeciálny nosič, alebo pod sedlo či na rám.

Ak radi jazdíte podľa mobilnej navigácie, mohlo by sa vám hodiť cyklopuzdro na telefón upevniteľné na riadidlá. Veľkej obľube sa v poslednej dobe tešia tiež košíky na bicykle, výborne sa hodia na retro bicykle, existujú ale aj vo športovejších prevedeniach.

Opravnú sadu s cyklonáradím ocení každý cyklista na cestách. Z hľadiska bezpečnosti sú
dôležité svetlá na bicykel, vhodné sú aj reflexné pásky a nálepky.
 
Na bicykel by sa vám mohol hodiť aj bezpečnostný zámok, cyklocomputer, držiak na pitie,
stojan či zvonček.
 
Porovnať bicykle